Eilanden hoppen..... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kees en Reina Blom - WaarBenJij.nu Eilanden hoppen..... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kees en Reina Blom - WaarBenJij.nu

Eilanden hoppen.....

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Reina

31 Maart 2009 | Thailand, Bangkok

Hallo Allemaal,
Ondertussen weer een paar eilanden verder...Zondagochtend op Koh Mook nog, met de boot, de smaragden grot bezocht. Om kwart over acht zwommen we al door een 100m lange tunnel naar een prachtige lagune. De tunnel is bochtig, waardoor we geen daglicht kunnen zien, dus echt op de tast zwemmen. Kan ook alleen bij laag water bereikt worden. Ziet er prachtig uit, we zij helemaal de enige bezoekers. Terug gezwommen door de tunnel en vervolgens met de boot naar een volgend eiland: snorkelen, prachtige vissen en koraal. De bemanning vangt met een harpoengeweer visse voor onze lunch die w later aan boord nuttigen. De vloer van de boot is dan aanrechtblad, snijplank en afdruiprek ineen....met 2 pannen, een wok, 5 borden en geen bestek hebben we bijzonder lekker gegeten, als toetje (fruithapje) een hele ananas. Dan worden de vers gevangen inktvissen alweer te drogen gelegd in de zon, voor de lunch van morgen. de vliegen beginnen er nu vast aan.
Dan naar Koh Libong, waar we ook overnachten, in een huisje aan zee, met een roze klamboe, alleen "koud" water, maar wel heel sfeervol. Ook het eten is goed. Onderweg hierheen brak het touwtje van de gashendel, voeren dus een poosje met een alleen stationair draaiende motor, maar een ander eindje touw bracht de oplossing! Korte rondrit over het eiland, de brommer moet eerst tanken, daarvoor kopen we een fles "Fanta", althans de fles is van Fanta, de inhoud vermoedelijk 2takt olie. De winkels zijn hier van alle markten thuis, letterlijk en figuurlijk. Tijdens een korte tussenstop krijgen we een lokaal brouwseltje te eten/drinken, bestaande uit o.a.: kalebas, stukjes brood, gecondenseerde melk. verkruimeld ijs, thaise aardappel en een soort "kikkerdril", al met al was het erg lekker. Normen van hygiene net niet volgens HACCP......
Maandag, kunnen pas om 9 uur vertrekken vanwege de lage waterstand, het was nog eb. Dan weer snorkelen bij weer een ander eiland, andere vissen, ander koraal. Er wordt weer vis gevangen door de bemanning, ook inktvis (sepia?), de inkt vliegt ons om de oren. OP een volgend eiland maakt de gids een houtvuurtje aan om de inktvis van gisteren, intussen gedroogd, te grillen. Dan konden wij wel even zonnen maar dat wil je hier niet, wij hebben liever schaduw, die is er ook weinig, de zon staat recht boven ons hier net noord van de evenaar. We mogen daarna ook zelf vissen, Kees vangt er vier verschillende met de werphengel, Reina eentje met een haakje en lood aan een draadje...
De lunch is overheerlijk, inclusief Thaise soep (Tom Yam Kung voor de kenners)met vissekoppen en staarten, diverse vissoorten gebakken, krab, squid, Thaise groenten, enz., enz. En dan nog als toetje een hele verse watermeloen, dat valt niet mee. De afwas is dan snel gedaan met zeewater, de zon als theedoek functioneert ook optimaal. Dan naar Koh Sukorn, waar we drie dagen zullen blijven, Kees bestuurt de boot hij heeft tenslotte een vaarbewijs....Een prachtig resort, klein, maar fijn. Mooi huisje, van alle gemakken voorzien, als er stroom is, niet de hele dag dus, is er airco, warme douche en verlichting. We spelen nog "doktertje". allebei een oor dat dicht zit. Een van de meegenomen 5cc injectiespuiten gevuld met lauw douchewater brengt de oplossing! (Beekmos: die electrische orenspuit kan wel weg hoor). Vandaag, dinsdag, rondrit over het eiland gehad op motormet zijspan met een afdakje tegen de zon, Ya is gids en chauffeur tegelijk. Hij woont zelf op dit eiland en weet dus veel te vertellen. We zien krabbenvissers, mannen halen de netten binnen, de vrouwen zitten de hele dag de krabben stuk voor stuk los te peuteren uit de netten, je snapt wel waarom krab duur is, al krijgen de vissers er ook maar weinig voor...Naast de krabben en vissen is vooral rubber hier een bron van inkomsten. We zien ook hiervan de "oogst" en verwerking. Verder langs de betonweg koeien, waterbuffels, geiten en kippen, geen varkens, want hier is men allemaal moslim, zij het niet fanatiek. We zien cashewnoten groeien, rijstvelden en watermeloenenteelt. Prachtige rit, de motor heeft af en toe moeite met de hellingen, bij de afdalingen hopen dat de remmen het blijven doen. Tot slot een lunch bij een "local family", we kunnen meteen aan/op tafel, het eten staat al klaar. Weer soep, vis, groenten, rijst en omelet, heerlijk, maar veel te veel, ananas en watermeloen toe! Ya, de gids, zegt dat hij zich "iem" voelt, we begrijpen dat dat vol/voldaan betekent en beamen dat. Terug bij het resort is het 38gr in de schaduw en we doen verder niets anders meer dan water drinken lezen en luieren. Morgen de eerste dag van de hele vakantie zonder geplande activiteiten..nog meer luieren dus en dan klaarmaken voor de terugreis. Donderdag vliegen we naar Bangkok, dan nog een nachtje daar en in de nacht van vrijdag op zaterdag dan de vlucht naar huis! Het schijnt twintig graden te worden, maar wij hadden het al koud bij een airco temperatuur van 25 graden.....
Bedankt voor alle leuke reacties. Misschien straks nog een paar foto's, nu eerst eten. Dit stukje duurde al een uur, want tussendoor viel de stroom uit......

• 31 Maart 2009 - 14:18

Marjon:

Het zal straks weer wennen zijn voor jullie in ons "koude kikkerlandje" en het gewone eten. Ik denk niet dat we straks op Terschelling zo mooi kunnen snorkelen als jullie nu doen, ik weet het eigenlijk wel zeker. Geniet nog een paar dagen en we wensen jullie een goede thuisreis.

• 31 Maart 2009 - 16:54

Ben & Nel:

de jaloerse gevoelens van voor jullie vakantie waren dus terecht!!!
    Ik ben blij, dat jullie het zo naar de zin hebben.
    Een heel prettige en behouden reis terug gewenst

groet Ben

P.S. De reis naar Wit-Rusland is zonder problemen verlopen.De vrachtauto's worden vandaag gelost..

• 31 Maart 2009 - 17:07

Cristine En Cees:

Wat genieten jullie er toch onwijs van. Ik kijk al uit naar al je verhalen Reina! Goede reis naar huis gewenst en tot ziens/schrijfs

• 31 Maart 2009 - 17:51

Rianne:

Leuk hé als de stroom uitvalt als je net een heel verhaal aan het typen bent....het doet een beetje Ghanees aan.
    Het weer lijkt inderdaad goed te worden a.s zaterdag dus de overgang zal hopelijk meevallen.
    Het is leuk om te lezen wat jullie allemaal voor 'lokale specialiteiten' te eten krijgen, met de weerstand is waarschijnlijk niets mis als jullie terugkomen.

Tot zaterdag!

Groetjes uit Rotterdam

• 31 Maart 2009 - 19:43

Ria:

hallo Reina en Kees.
    Wat een leuke verhalen,julie eten wel van alles.Geniet nog het mooie weer en lekkere eten Goede reis terug naar nederland.
    Groetjes Jan Ria en kids

• 31 Maart 2009 - 21:08

Janny:

Wens jullie goede reis terug.
    Laten we volgende week even contact hebben over koffie
    Groetjes.

• 01 April 2009 - 22:32

Liseth:

Ha Reina (en Kees natuurlijk), terug van een avonddienst even mail checken, toch wel even leuk om nu op mijn gemakje alle berichtjes te lezen: wat hebben jullie veel meegemaakt zeg, heerlijk, jullie genieten met volle teugen...jammer dat je aan Nederland moet gaan denken...maar ja, je kinders weer zien, is vast ook weer leuk! Geniet nog even! Gr. Liseth