Het is heet in Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kees en Reina Blom - WaarBenJij.nu Het is heet in Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kees en Reina Blom - WaarBenJij.nu

Het is heet in Phnom Penh

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Reina

23 Maart 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo Allemaal,
Gisteren (zondag) rond het middaguur aangekomen in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. De vlucht en immigrationprocedures gingen supersnel. Vliegveld is nog tamelijk beperkt, slechts 1 start- en landingsbaan, die ook nog als taxibaan dienst doet. Ook het transport naar Castle Hotel was goed geregeld.
S middags nog een stukje de stad in geweest, vies, heet, stof en veel bedelaars op straat. Koninklijk paleis bezocht, maar alleen de zilveren Pagode was open. Daarna in de Foreign Correspondents Club (FCCC) een biertje gedronken. Vanaf terras op tweede verdieping mooi uitzicht over alweer de Mekong en de Tonle Sap, de andere grote rivier van Cambodja die hier samenvloeien. Het verkeer oogt zeer chaotisch, heel veel brommers, brommers die ook als taxi fungeren, soms 4 of 5 man erop. Ook vele TUKTUKs, weer van een ander type dan in Thailand. Veel mensen die op straat iets proberen te verkopen, zonder kraampje of wat dan ook.
De meeste straten hebben hier geen namen, maar nummers, ook straatverlichting is slechts zeer beperkt aanwezig, zaklamp helpt om de weg te vinden.
Maandag opnieuw te voet de stad in. De heuvel (=Phnom), waarnaar de stad is genoemd, als eerste beklommen, ook weer een tempel natuurlijk. Het is al vroeg erg warm, we passen ons tempo aan. Al verder lopend, langs et onafhankelijheidsmonument, veel drinken, koffie, water, later een "smoothie". In de middag naar Toul Sleng Genocide museum, weer zo'n stuk vreselijke geschiedenis, we hebben het in onze jeugd "mee"gemaakt via de TV (Rode Khmer, Pol Pot), maar is toen duidelijk niet overgekomen. We maken bewust geen foto's, het is zo al schokkend genoeg. per TUKTUK terug naar het hotel, wat opfrissen en een uurtje bij het zwembad. Daarna weer naar FCCC voor het biertje, eten daarna in een restaurant dat gerund wordt door een organisatie die met en voor straatjongeren werkt. De jongelui doen het fantastisch.
Het eten is ook echt lekker.
Hier nu bijna 22 uur, morgenochtend worden we om half zeven opgehaald voor vertrek per boot, 5 uur noordwaarts, naar Siem Reap.

Groeten en tot de volgende keer.
Kees en Reina

• 23 Maart 2009 - 15:01

Hans En Marjon:

Wat zien jullie veel en wat een indrukken doen jullie op. We wensen jullie nog een fijn tijd en zijn benieuwd naar jullie verhalen.

• 23 Maart 2009 - 15:01

Rianne:

Dit klinkt heel bekend; chaos, stof en viezigheid.
    Ik ben benieuwd naar jullie avontuur op de boot, aangezien deze trip bij het reisbureau niet al te positief te boek stond.

x Rianne

• 24 Maart 2009 - 09:54

Cristine:

Wat een belevenissen! Jullie moeten toch wel doodmoe terugkomen als ik lees wat jullie allemaal ondernemen? Geniet er maar van en ook van het weer want het is hier echt maart!(roert zijn staart)
    Gr. en tot het volgende bericht

• 26 Maart 2009 - 00:29

Linda:

He reizigers!
    ja das lachen he, hoeveel mensen er daar op een brommertje passen?! Ik heb eens foto's voorbij zien komen van 6 man/vrouw. Hebben ze dat record bij jullie kunnen verbreken? :)

Veel plezier!