Seraya, Ubud, Sanur...slot - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Kees en Reina Blom - WaarBenJij.nu Seraya, Ubud, Sanur...slot - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Kees en Reina Blom - WaarBenJij.nu

Seraya, Ubud, Sanur...slot

Door: Kees en Reina

Blijf op de hoogte en volg Kees en Reina

30 Maart 2012 | Indonesië, Sanur

Zondag 25 maart

Na het ontbijt neemt chauffeur Dul(?) ons mee naar de pasar (markt) in Amlapura. We gaan inkopen doen voor de gerechten die we straks bij hem thuis gaan koken. Onderweg stoppen we eerst bij een klein vissersdorpje, de boten liggen gewoon op de stenen. Doordat het strand geërodeerd is, omdat men het koraalrif heeft gesloopt als goedkope grondstof voor de bouw, hebben de vissers eigenlijk geen goede plek meer voor hun bootjes. Ook de visvangst is erg teruggelopen, onder andere doordat vissers vanaf het naburige Lombok met explosieven vissen, natuurlijk verboden, maar gebeurt blijkbaar wel. Dul koopt op de pasar verse vis, tofu, tempeh , lomboks en zoekt naar jonge suikermaïs, maar die is op de verschillende markten helemaal niet te vinden. Bij hem thuis worden we door zijn vrouw Ketut ontvangen met thee en koffie, dan worden we uitgenodigd in de keuken. Hier is deze netjes betegeld en erg schoon. Ook het tweepits gaskomfoor ziet er prima uit. Diverse ingrediënten liggen al klaar om verwerkt te worden, we mogen knoflook en rode uitjes snijden, die met gesneden pepertjes in de vijzel tot een verse sambal vermalen worden, als vloeistof gaat er nog kokosolie in. Verder maakten we gebakken tempeh, een komkommersalade en sate van verse fijngehakte en gekruide vis. De als hulp aanwezige buurvrouw stookte een kleine barbecue op met houtskool vervaardigd van kokosnoot. Na het koken hadden we hieraan samen met de uit de elektrische rijststomer afkomstige nasi putih (witte gestoomde rijst) een uitgebreide heerlijke lunch. Ketut vertelt dat ze eigenlijk nooit verder weg komt dan het 5 km verderop gelegen Amlapura,verder nog en heel verhaal over hun huis met betaalregelingen. Na de lunch brengt Dul ons terug naar Villa Arjuna, waar we de rest van de middag heerlijk luierend doorbrengen aan de rand van en ook wel even in het zwembad. Het is mooi zonnig en warm vandaag. Ook is het helder zodat we ver de zee op kijken richting Lombok. Aan het eind van de middag wordt Reina onderworpen aan een anderhalf uur durende Balinese massage, na het diner wordt Kees door dezelfde masseur onder handen genomen in het speciaal daarvoor gebouwde paviljoentje in de mooie tuin van Arjuna. We geuren allebei naar de kokosolie met o.a kruidnagel, heerlijk!

Maandag 26 maart

Na het ontbijt zetten we onze reis voort naar Ubud, prachtige rit langs de kust, een rit van 2 uur met een stop bij een grote verkoopgelegenheid van batikstoffen en artikelen gemaakt van deze stoffen. We zien in het kort het gehele batikproces. Bij aankomst in de Greenfield bungalows in Ubud zijn we zeer onder de indruk van de enorme luxe kamer met alles erop en eraan. Een balkon, (2x zo groot als de kamer in de homestay in Tirtagangga). Alles heeft z’n charme! In tropische temperaturen verkennen we Ubud te voet: we zien hier zowaar wat Nederlandse toeristen in dit voor ons te toeristische plaatsje vol met kunstenaars, houtbewerkers, eierschilders, zilversmeden, keramiekmakers en beeldhouwers. We reserveren voor morgenavond een plaats in het waterpaleis waar we de traditionele Bali-dansen en gamelanorkest gaan bekijken en beluisteren. Komende dagen zal er een Bali-spiritfestival zijn met yoga, muziek en dans, de start daarvan is vanavond in het jazz-cafe: we gaan luisteren: superleuk.
Terug met de taxi blijkt nog lastig: al na 21.00 uur houdt iedereen er zowat mee op, als wij terug willen is het 23.00. We treffen toch nog iemand, en na afdingen komen we voor € 1.60 weer bij ons hotel.

Dinsdag 27 maart

Om 08.00 worden we opgehaald voor de excursie naar Gunung Batur, een nog actieve vulkaan met een naastgelegen meer. We halen nog een Australische echtpaar op in een ander hotel, waarmee we deze ochtend dus ook op pad gaan. Het terrein van het hotel waar zij verblijven wordt extreem beveiligd: controle aan de poort, beveiligers kijken met spiegels onder de auto en komen zelfs in onze auto kijken op zoek naar ??. We hoorden dat er vanuit Australië een negatief reisadvies was voor Bali i.v.m mogelijke aanslagen.
Na aankomst bij de vulkaan, blijken we aldaar nog een ontbijt te krijgen: volgens de gids moeten we onze batterij opladen voor de mountainbike tocht die straks volgt. We nuttigen wat kleinigheden en genieten van het prachtige uitzicht op vulkaan en Baturmeer. Na een korte autorit iets naar beneden treffen we de vertrekplaats, waar goede mountainbikes klaar staan, helmen en fietshandschoenen worden bijgeleverd. Een ontspannen fietstocht onder begeleiding van een gids, we gaan vrijwel alleen bergafwaarts. Langs kleinere, lokale wegen, over het algemeen met een glad asfalt wegdek, af en toe een verhard paadje. De gids vertelt weer over de lokale gebruiken, rijstteelt op grotere hoogte als droge teelt, in wisselteelt met andere gewassen. Dit in tegenstelling tot de natte rijstbouw op lagere hoogte, ook hier een goed georganiseerd irrigatiesysteem, in handen van de collectieve subak organisatie. De fietsrit wordt afgesloten met een warme lunch in een restaurant met uitzicht op de rijstvelden, slechts een paar honderd meter van ons hotel. De middag brengen we verder door bij het zwembad, later gaan we Ubud weer in, laten ons masseren, drinken een cocktail bij “De lachende Buddha”, waar we tot twee keer toe bekenden van eerder tijdens deze reis zien langskomen. We dineren bij Cafe Lotus en zien daar aansluitend de Balinese dansen, prachtig en het vrouwen-Gamelan orkest, apart om te horen, niet echt onze stijl. Na afloop lopen we het stuk naar het hotel terug.

Woensdag 28 maart

Chauffeur Ian van Bee-trans staat al voor half tien weer voor onze neus. Koffers dicht en rijden maar weer. Laatste verplaatsing voordat we vrijdag naar het vliegveld gaan. Met een goed uur arriveren we in Peeneda View in Sanur, aan de zuidoostkant van Bali. Het complex met bungalows van niet meer dan twee verdiepingen ligt tussen de weg en het strand. Alle gewenste faciliteiten zijn aanwezig. Na het betrekken van de kamer lopen we naar de overkant van de weg en huren daar met wat afdingen twee fietsen voor 35000 Rupiah. Met een aantal tussenstops, eentje gedwongen door een forse bui, rijden we het hele pad langs het strand, ca 5 km, in beide richtingen. We eten een flinke kom kippensoep als lunch en kopen wat T-shirts etc. bij de stalletjes meteen naast de strandingang van het hotel. Na donker eten we heerlijk op het strand en brengen daarna de fietsen terug.

Donderdag 29 maart

Vandaag een beetje uitgeslapen, om 9 uur pas naar het ontbijt, met uitzicht over strand en zee, het is veel helderder dan gisteren en belooft een mooie warme dag te worden. We nestelen ons op twee ligbedden, die nog net in de schaduw staan. Het is opkomend tij, zodat er straks voldoende water moet staan om te kunnen zwemmen. De watertemperatuur is heerlijk. Later in de ochtend komt er iemand langs die diverse boottochten in de aanbieding heeft. Hij wijst ons op een traditionele zeilprauw die langs het strand vaart, na afdingen komen we een zeiltripje van een uur overeen, dat is heerlijk met een windje. Het zeilt wel even anders dan bij ons op het Markermeer, slechts één zeil, korte mast met een heel lange “gaffel”, die net als de giek scharnierend met touwverbindingen aan de mast is bevestigd. Drijvers aan beide zijden van de smalle romp. Helder water en af en toe lekkere golven die breken op het koraalrif een kleine kilometer uit de kust. In de middag nog een loopje naar het dorp, het is erg heet. Verder kijken we of we morgen in Singapore na aankomst om 15.30 nog van het vliegveld af kunnen, dat lijkt goed mogelijk; we willen met de metro naar centrum van de stad, daar eten ergens langs de haven en een rondvaart door de stad maken, vervolgens terug naar vliegveld voor vertrek om 23.55 naar Nederland. Nu naar ons laatste diner op Bali en in Indonesië (voor dit jaar).

Vrijdag 30 maart

Vandaag vertrek naar Singapore, en vandaar vanavond laat terug naar Nederland. Nu nog even ontbijt in het hotel met zicht op zee en dan zit het erop……

• 30 Maart 2012 - 07:27

Jans:

Goede terugreis gewenst. We zien elkaar donderdag, Reina. Het was weer een prachtig reisverslag. Groetjes, Jans

• 30 Maart 2012 - 14:36

Anne Mieke:

Jullie verslag maakt me nieuwsgierig naar Indonesie. En ik hoop dat we binnenkort weer van de buitenlandse kookkunsten mogen genieten. En meteen de foto's erbij?
    Goede reis terug naar een inmiddels een stuk kouder Nederland.