Met de huurauto onderweg - Reisverslag uit Phimai, Thailand van Kees en Reina Blom - WaarBenJij.nu Met de huurauto onderweg - Reisverslag uit Phimai, Thailand van Kees en Reina Blom - WaarBenJij.nu

Met de huurauto onderweg

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Reina

14 Maart 2009 | Thailand, Phimai

Hallo Allemaal,

De afgelopen twee dagen hadden we even geen internet, nu een wat langer verhaal dus.

Donderdagochtend werd onze huurauto, een Honda Jazz, bij het hotel afgeleverd en konden we op pad. Eerst even wennen natuurlijk, links rijden, een automaat, rechts stuur, vooral de ruitenwisser is heel wat keertjes nodeloos aangezet..Ook was het lastig dat in Bangkok geen wegnummers aangegeven werden,de Thaise opschriften zijn voor ons zo slecht te begrijpen, maar we kwamen er al snel uit. Wel hebben we nog een gedetailleerdere wegenkaart gekocht, daarna ging het voorspoedig.
Half twee kwamen we aan de ingang van het Khao Yai Nationaal Park. De weg is nog altijd prima, al vrij snel zien we apen langs de weg. Er steekt een varaan over en verderop stoppen we bij een waterval, vanwege het seizoen heeft die echter niet veel water te bieden. Wel dichte begroeiing, veel vlinders, mooie bloemen. We gaan aardig omhoog en omlaag, we zien een hert en even verder op een parkeerplaats een hele groep apen. Dan staan er borden waarop staat dat er cobra's en olifanten kunnen oversteken, we zijn benieuwd!!
We stoppen bij het bezoekerscentrum en gaan daarna verder, het park weer uit, naar ons hotel The Greenery Resort. Het personeel springt bijna in de houding, en ze zijn met velen. Blijkbaar weinig gasten, het is erg rustig.
Prima plek. We bespreken na het eten (viskoekjes, spring rolls, red snapper en curry met kip)een tour met een gids voor vrijdag, door het Park. Dat gaat telefonisch vanaf de receptie, het Engels van de Thai is niet om over naar huis te schrijven, maar we komen er uit. Het is niet duidelijk wat het programma zal zijn, lopen, fietsen...???
Vrijdagochtend worden we om half negen door de gids opgehaald, hij is met een Songthaew met chauffeur en nog 6 andere Europeanen. We gaan het park weer in, al snel springt de gids enthousiast uit de auto, hij heeft grote neushoornvogels gezien. Als hij z'n kijker heeft neergezet krijgen wij ze ook te zien, hoog in de bomen. Zonder gids zouden we dat nooit gezien hebben. Verder rijdend zien we apen (Makaken) en bij de volgende stop Withand Gibbons, ook weer hoog in de bomen. Een hele familie springt van boomtop tot boomtop, een soort Apenheul, maar dan "live". We krijgen een soort katoenen oversokken uitgereikt, in je eigen schoenen over je sokken en je broekspijpen aandoen, dan de schoenen weer aan, beschermt tegen bloedzuigers en teken...We hebben natuurlijk ook Deet gesmeerd.
Dan gaan we de jungle in, lopend, voor een uurtje of twee, echt tropisch regenwoud, met lianen, diverse ficussoorten, varens enz. De gids wijst ons allerlei zaken aan, weer neushoornvogels, een varaan, rupsen, spinnen, gibbons, wroetplekken van wilde varkens en schuurplekken van olifanten aan de bomen. Ook een gele slang is de revue gepasseerd, niet giftig blijkbaar, want de gids pakt m beet.
Na de "jungletocht" met de wagen naar een plaatselijk restaurant, op een camping (met tenten). Wij zijn de enige twee die echt "spicy" willen eten, de anderen durven dat niet aan en blijven bij "mild spicy".
Als toetje weer overheeerlijke watermeloen en ananas.
Verder met de auto naar een waterval, een andere dan gisteren en iets meer water. Een tropische regenbui probeert daar nog wat aan toe te voegen. Hadden we niet verwacht in het hete droge seizoen, maar toch dus.
Dan gaan we naar het hoogste punt, 1200m, helaas heeft het vocht van de bui voor behoorlijk wat nevel gezorgd en zien we niet veel in de verte.
We rijden nog een uur verder, de gids hoopt nog olifanten te zien te krijgen, maar dat lukt niet vandaag, gemiddeld ziet hij ze twee van de zeven dagen dat hij hier rondrijdt. Tegen zonsondergang gaan we nog langs een uitkijktoren bij een drinkplaats, maar ook daar geen succes. Onderweg nog wel een wilde buffel, reeen etc gezien.
We zijn half acht weer terug bij het hotel, gaan meteen aan tafel, opnieuw lekker Thais gegeten.
Op de kamer plannen we de route voor zaterdag.
Zaterdag vertrekken we even na acht uur, onderweg komen we langs een groot stuwmeer, bezoeken we een zijdeweverij en een pottenbakkersdorp. De klei wordt met kruiwagens aangevoerd, en met de hand op grote hopen gegooid. De draaischijven snorren en grote vazen en schotels verschijnen als vanzelf.
De ovens worden met takkenbossen verhit, als ze heet genoeg zijn worden ze dicht"gemetseld" met klei. Ze moeten na het bakproces gedeeltelijk gesloopt worden om de potten er weer uit te kunnen halen.
We lunchen in Nakhon Ratchasima, een vrij grote stad. Het verkeer is soms behoorlijk druk, veel vrachtverkeer, maar altijd ruimte, 2x2 of 2x3 baans. Wel veel langzaam en zeer langzaam verkeer, soms zelfs tegen het verkeer in. Natuurlijk is er ook voortdurend handel langs de weg, boeddha's, fruit, kleurige slingers om in je auto te kunnen offeren, maar ook wieldoppen en bumpers.
Langs de weg rijstvelden, soms kuddes waterbuffels met herder, maar ook Friese zwartbonte koeien.
Ook vrachtwagens vol met cassave-wortels, suikerriet. Er is zoutwinning, we zien een enorme zoutfabriek. Na de lunch door naar Phimai, nationaal museum en het Historiche Park met Khmer ruines bezocht. Nu in Phimai in een guesthouse, waar we een badstoffen "deken" op ons bed hebben, het is er schoon, we kregen een stukje "Lux" toiletzeep en er is dus internet! De route voor morgen gaan we straks nog plannen, verder noordoostwaarts.

Het gaat ons dus prima, hopen bij jullie hetzelfde,
Kees en Reina

• 14 Maart 2009 - 12:20

Rianne:

Aha, hier moet je dus zijn om echt tropisch regenwoud te kunnen zien. Nou, toch nog gelukt dan!

Probeer de andere gasten maar te overtuigen dat ze toch voor het spicy eten moet gaan, anders missen ze toch iets.

Succes met het rijden verder.
    x Rianne

• 14 Maart 2009 - 13:56

Cristine:

In gedachten reis ik stiekem een beetje met jullie mee, is niet erg toch?

Gr. en veel reisplezier

• 14 Maart 2009 - 16:35

Pa En Ma Blom:

Hallo jongens. Als wij jullie ervaringen lezen is het net of we er bijzijn, vooral als je hebt over het echte regenwoud,dan komen er bij ons ook weer herinneringen boven.Het is fantastisch dat je nu toch weer andere dingen te zien krijgt dan de vorige reis. Verzamel zoveel mogenlijk echte thaise gerechten, dan kunnen we mee genieten.We wensen jullie een fijne en interessante reis toe.Groetjes Pa en Ma.

• 14 Maart 2009 - 18:05

Sandra:

Dit klinkt ontzettend interessant allemaal.
    Geniet ervan daar. Een hele ervaring rijker worden jullie en ik vind het erg leuk daarvan mee te mogen genieten.
    Groetjes Sandra

• 15 Maart 2009 - 18:20

Joke:

Als ik dit allemaal lees krijg ik toch wel kriebels om ook een vakantie te boeken. Veel plezier!

• 15 Maart 2009 - 18:21

Joke:

Even vraagje tussendoor! Houden jullie vrijdagavond 10 april vrij om Hans zijn 60e verjaardag te vieren?