Verder naar het noorden en langs de Mekong - Reisverslag uit Udon Thani, Thailand van Kees en Reina Blom - WaarBenJij.nu Verder naar het noorden en langs de Mekong - Reisverslag uit Udon Thani, Thailand van Kees en Reina Blom - WaarBenJij.nu

Verder naar het noorden en langs de Mekong

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Reina

18 Maart 2009 | Thailand, Udon Thani

Hallo lieve mensen,

Dinsdagochtend vertrokken uit Rain Forest Resort. Gaan richting nationaal park Phu Hin Rong Kla. Daar zagen we in het bezoekerscentrum de beschrijving van het communistische kamp, dat daar van de zestiger tot begin tachtiger jaren in gebruik was. Na de koffie hebben we een stuk in het bos gelopen en zagen nog wat overblijfselen uit die tijd. Vanaf de klif waar altijd de rode vlag met hamer en sikkel werd gehesen hadden we een mooi uitzicht, het zou geweldig geweest zijn als het zicht beter was. De verdere weg door het park, dalend vanaf een hoogte van ca 1200m telde vele haarspeldbochten en steile hellingen. Vooral het feit dat het wegdek heel slecht was en over een grote afstand in onderhoud/reparatie kostte erg veel tijd. Ook reden we nog een stukje verkeerd doordat er een wegwijzer verkeerd stond. De weg werd daar zo steil en smal dat we ervoor kozen om terug te gaan en dat bleek terecht.
We moesten ook af en toe uitwijken voor koeien op de weg. Met plastic strikjes tegen de as van de weg, ze zitten met spijkers in het asfalt geslagen, geven ze blijkbaar aan hoe het met de reparatie moet gaan.
Na het park zien we veel tuinbouw langs de weg, met kwekerijen van tuinplanten etc.onder gazen afdak, tegen de zon of tegen hagelstenen??
Nog 75 km tot aan Loei, we kopen koffie en een klef rozijnenbroodje. Het toilet is hier zo luxe dat we de schoenen uit en klaarstaande badslippers aan moeten. Hoezo hygiene/voetschimmel? We belanden uiteindelijk om 17 uur in Chiang Khan aan de Mekong rivier, het begint al te schemeren. We krijgen een kamer in het teakhouten guesthouse, zoals beschreven in de Lonely Planet. Ook hier gaan de schoenen meteen uit, de vloer is prachtig teakhout, glanzend gelakt. De kamer is basic, met een ventilator aan het plafond, die we zelf aan lijken te moeten slingeren, dan blijkt dat de schakelaar op de gang zit, evenals het knopje van de TLbuis. Ook toilet en douche zijn op de gang, wel schoon en netjes. Het bed is nogal hard (kapok matras??).
De teakhouten vloer kiert een beetje en kraakt af en toe. We lopen een stukje langs de "boulevard" aan de Mekong. De sfeer is hier bijzonder, extreem rustig, langer dan 1 of 2 dagen zou je hier niet moeten blijven. Het water is breed, grauw, er lijkt helemaal niets te gebeuren. We eten in een restaurantje iets verderop, lopen daarna nog even door het dorp, ook dat is heel basic. Na terugkeer in het "hotel" hebben we het erover dat er geen handdoeken op de kamer zijn. Het is zo gehorig dat de eigenaresse, die in een "kast" op de gang slaapt, ons hoort en meteen vraagt of we handdoeken willen, ze blijkt van de Nederlandse toeristen die hier komen het een en ander van onze taal opgepikt te hebben, heel speciaal. We hoeven dus niet naar de auto om onze eigen handdoeken te halen.
Woensdagochtend al vroeg (half vijf?)gewekt door de haan des huizes, om 7 uur ontbijt, paar stukjes toast met jam en een kopje koffie. Zijn dus al vroeg weer op weg, de weg volgt de Mekong en is behoorlijk goed. We nemen een soort tweede ontbijt in een guesthouse in het plaatsje Sangkom, opnieuw aan de rivier. Deze ziet er heel wisselend uit, soms ligt de rotsachtige bodem grotendeels droog met alleen een paar diepe kreken, dan weer is ie behoorlijk breed met zandstrand aan beide kanten. De overkant is Laos, veel minder gecultiveerd dan aan de Thaise kant. Verderop zien we vrachtwagens vol tomaten, een van de belangrijkste exportprodukten van deze streek. Ook zien we limoenteelt (elke limoen in een plastic zakje aan de boom, veel werk!), bananenplantages en droogstellingen met loempiavellen van rijstmeel. Van de Mekong afbuigend zien we veel teakhouthandel langs de weg. Tegen twee uur zijn we in Udon Thani, waar we een kamer vinden in het Ton Koon hotel. We bellen met de autoverhuurder om de auto straks op te laten halen. We lopen daarna naar de bank om US Dollars te halen, nodig om morgen het visum voor Laos te betalen. Daarna naar het busstation om te informeren hoe laat de bus naar Vientiane gaat. We kunnen echter geen tickets kopen, omdat we geen visum voor Laos hebben. Was ons verzekerd dat dat wel zou kunnen, helaas. We moeten eerst naar Nong Kai, 50km hiervandaan, aan de grens, voor dat visum. Dat doen we dus vandaag niet meer, de eerste bus morgen gaat pas om 11 uur, erg laat vinden we. Informeren daarom naar de mogelijkheden per trein, die gaan veel vroeger, we kunnen al om kwart voor zeven of om half acht. Dat wordt dus de planning, vroeg op morgen, TUKTUK naar de trein, dan in Nong Kai naar de vriendschapsbrug en daar de grens over, waar we blijkbaar een "Visum upon arrival" kunnen kopen, we zullen zien. Terug bij het hotel wordt de huurauto zoals afgesproken opgehaald, na uitvoerige inspectie op schade (die is er wel, maar was netjes al aangetekend toen wij de auto in ontvangst namen) nemen ze hem mee. Daarna weer lekker gegeten en nu dus achter de computer.
Geen mogelijkheid om foto's te plaatsen helaas.
Groetjes, volgende keer vanuit Vientiane in Laos.